تمدن جدید اروپائی با محوریت اومانیسم و راشنالیسم و ساینتیسم سعی داشت با محور قرار دادن انسان و خواسته های او به توجیه عقلی و خرمندانه و درعین حال علمی از جهان بپردازد ، قدرت سیاسی را محدود به قانون نماید وبا نظام پارلمانی اقتدار قانونی را جایگزین خودکامگی سیاسی شاهان نماید عوامل قدرت سنتی یعنی پادشاه و کلیسا و اشراف در برابر ایشان مقاومت کردند ولی طبقه متوسط بوژوازی با جلب حمایت توده شهری و بهره گیری از فرسایش نیروهای کهن توانست چنین نظامی را به تدریج در کشورهای اروپائی مستقر کند و آن هنگام که غرب به مدد برتری تکنولوژیک خود شرقیان را مغلوب و مسحور قدرت نظامی و استعماری خود ساخت اندیشمندان و نخبگان آسیائی در پی یافتن علل ترقی و برتری ایشان برآمدند گروهی چون عباس میرزا دلیل اصلی را برتری نظامی دانستند و کسان دیگری مانند سید جمال االین اسد آبادی و ملکم خان و سپهسالار مزیت های نظام اجتماعی – سیاسی آن را در دو بعد فردی و حکومتی مد نظر قرار دادند و حتی مستشار الدوله علت العلل همه آن پیشرفتها و این انحطاط ها را در " یک کلمه " قانون دانست.
سالهای از جنبش قانون خواهی در ایران گذشت و مشروطیت درایران به مدد عوامل متعدد داخلی و خارجی ثبت گشت ، مجلس شورای ملی آغاز به کار کرد و متمم قانون اساسی را بعنوان سند مکتوب تضمین حقوق اساسی منتشر کرد و این درحالی بود که پیش از آن قانون اساسی برگرفته از قوانین کشورهای اروپائی و رسوم وسنن داخلی به توشیح مظفرالدین شاه رسیده بود.
همه اینها بیانگر یك حقیقت است : انسان بعنوان برترین آفریده هستی حق دارد نوع حكومت و زندگی اش را خود تعیین كند و این بزرگترین حق همه آدمیان است.
در قسمت «از دیگران» مقالات درج شده میتواند با نظرگاههای حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) همخوانی نداشته باشد. مقالات درج شده در این قسمت برای آگاهیرسانی و احترام به نظرگاههای دیگراندیشان میباشند.
---------------------------
نظر شما در مورد مطلبی که خواندید چیست؟
از سامانه حزب و صفحه رسمی حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) در فیس بوک دیدن کنید.
---------------------------
|