انقلاب اسلامی ایران، دستکم از این جهت که جای همه چیز و جایگاه همه کس را عوض کرده، بهمعنای واقعی کلمه، یک «انقلاب» است. تنها چنین انقلابی میتوانست متولیان مسجد و منبر را در جایگاه سیاستشناسی و سیاستگذاری قرار دهد و متصدیان امور سیاسی را در جایگاه آخوند منبری.
رضاقلی خان هدایت، مؤلف «روضهالصفای ناصری» در بیان علل و عواملی که موجب شکست فاجعهبار ایران در جنگهای جهادی، و بهطور کلی وقوع جنگ ویرانگر ایران و روس در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار شد، مینویسد عباسمیرزا ولیعهد و معتمدالدوله نشاط اصفهانی (صدر اعظم) و حاجی میرزا ابوالحسن شیرازی وزیر دول خارجه، جنگ با روسیه را مصلحت نمیدیدند اما فقها و علما فتوا دادند که جهاد بر همۀ مسلمانان واجب و مسامحه در این امر کفر و ضلالت است. ناچار کل امرای دربار به فتاوی علما گردن نهادند و به مطاوعت تندردادند «کار مُلک به کف کفایت گروهی بیکفایت افتاد... بازار لاف و گزاف گرم، و دیدۀ عقل و انصاف بیشرم گردید. کتابخوانان، شمشیرجوی شدند و قلمزنان رُمح (نیزه) برگرفتند، عمامهها و خامهها به خود (کلاه جنگی) و رُمح بدل و عباها و قباها به خفتان و قزاگند (جامۀ جنگ) مبدل آمد. ازدحام عام، مایۀ امید عوام گشت و جلوۀ سراب در دیدۀ متعطشان نادان دریای آب همی نمود!»
خطیب نماز جمعۀ تهران، حضرت آیتالله امامی کاشانی، هفتۀ گذشته بهتردید بعضی فلاسفۀ غرب راجع به تشکیل حکومت جهانی که آقای احمدینژاد در مجامع جهانی عنوان میکند پاسخ داد و گفت «حکومت جهانی یک آرزوی صِرف نیست، بلکه موضوعی قطعی و مبتنی بر استدلالهای علمی و سنّت الهی است. نکتهای که نهتنها بیگانگان درمورد آن مناقشه میکنند بلکه آن را در میان مسلمانان هم دیدهام، این است که آیا این حکومت عدل جهانی قابل اجراست و چگونه میتواند یک دنیای عظیمی که از فرقهها و ادیان مختلف الهی و بشری است، زیر یک خیمه جمع شود؟ من این مسأله را به بعضی فلاسفۀ غرب پاسخ دادم و به آنها گفتم که امام زمان (عج) به آداب و رسوم و تمدنها و غیره کار ندارد. حکومت جهانی بر پایۀ دو اصل است. اصل اول مشکلات اجتماعی است، یعنی جامعۀ بشری بهاندازهای گرفتار خواهد شد که بهدنبال مُنجی خواهد بود. مطلب دوم این است که یک قدرت غیرمادی به کمک امام زمان (عج) میآید و آن عیسی مسیح (ع) است. این را دست کم نباید گرفت. عیسی مسیح وقتی که از آسمان میآید در حالی که وضو گرفته است (البته به ترتیب اسلامی) امام زمان به او میگوید جلو بایست. عیسی مسیح (ع) به حضرت مهدی (عج) میگوید شما جلو بایست و او را مقتدا قرار میدهد (یعنی عیسی مسیح پیشنمازی را به حضرت مهدی محول میکند و خود پشت سر ایشان بهنماز میایستد) حال ببینید که وقتی حضرت عیسی (ع) به امام زمان اقتدا کند، دنیا چه خواهد شد.»
با این بیان و این استدلال، امام جمعه موقت تهران موانعی ازقبیل تفاوت مذهبی و مسلکی و اختلافات قومی و نژادی و سنن و آداب را از سر راه حکومت واحد جهانی برمیدارد و دنبالۀ سخن را به پرزیدنت دکتر احمدینژاد ـ این بار در اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی ـ میسپارد.
از جنبۀ استراتژیک، آیتالله امامی کاشانی علتالعلل قضیه را تشریح کرد که چون جامعۀ بشری بدان اندازه گرفتار و مستأصل خواهد شد که انواع تدابیر بشری، حتی ادیان الهی، چارهساز نخواهد بود، نیاز به مُنجی پیدا میشود. اما توصیف این جامعۀ گرفتار و مستأصل و درمانده در برابر انواع مشکلات، از هیچ ملاّی منبری مثل دکتر محمود احمدینژاد ساخته نیست.
جناب جلالتمآب ریاست جمهوری در اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی به منبر رفته و چنین داد سخن دادهاند:
«نگاهی به وضعیت امروز جهان بیندازید. آیا نشانهای از عزّت و کرامتی که خداوند برای انسان خواسته و قرار داده است در حال حاضر مشاهده میشود؟ همه پیامبران آمدند که شأن، حقیقت و کرامت انسانها را احیاء کنند ولی میبینیم که در عالم چه خبر است. در کجای عالم انسانها عزیزند؟ در کجای تاریخ انسان طعم حقیقت انسانبودن را چشیده است؟ در واقع باید گفت از مظلومترین مظلومان، انسان و حقیقت انسان است. (لطفاً اشکهایتان را پاک کنید). عزت انسان در آزادی، کمالجوبی و عدالتخواهی است. در کجای کرۀ زمین انسانها آزاد هستند و میتوانند آزادانه انتخاب کنند؟ در اروپا، آمریکا، یا آفریقا؟ در کجای جهان؟!»
گفت زهرا به دو صد شیون و شِین:
به حسن گریه کنم یا به حسین؟
داعیالاسلام، آیتالله احمدینژاد، سپس مظالم نظام سلطه و استکبار را در اقطار عالم، از اروپا و آمریکا تا آسیا و آفریقا، برمیشمارد و میرسد به آنجا که: «همه جهان باید اصلاح شود. پیامبران اولوالعزم همه برای اصلاح جهان آمدند. دین اسلام دین جهانی است و خداوند یک دین بیشتر نفرستاده است. حضرت ابراهیم، موسی و عیسی منادی اسلام بودند و پیامبر اسلام، پیامبر خاتم است. پیامبر ما، پیامبر همۀ ملتهاست. پیامبر مردم آمریکا، اروپا، بوداییها و هندوهاست. قرآن فقط مربوط به مسلمانان نیست و برای تمام ملتها و خطاب آن تمام انسانها هستند».
انصاف بدهید، کدام روضهخوان حرفهای بهتر از این میتوانست روضۀ آخرالزمان را بخواند؟
در قسمت «از دیگران» مقالات درج شده میتواند با نظرگاههای حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) همخوانی نداشته باشد. مقالات درج شده در این قسمت برای آگاهیرسانی و احترام به نظرگاههای دیگراندیشان میباشند.
---------------------------
نظر شما در مورد مطلبی که خواندید چیست؟
از سامانه حزب و صفحه رسمی حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) در فیس بوک دیدن کنید.
---------------------------
|