حق
بخش ۱. با درود خدمت هموطنان و دوستان،
در کیهان آنلاین مقالاتی از دکتر واحدی منتشر می شوند که اخیرا برخی از آنها را خوانده ام و از هر کدام نیمی از آنرا شاید فهمیده باشم. او در نوشتار اخیرش به نقد "منشور پیشنهادی" می پردازد که بنظر من در خور بحث و اندیشه است. لینک و 3 بخش از آنرا برای علاقمندان و دوستان در زیر می گذارم:-
مسائل روز
از دریچه علوم سیاسی و اجتماعی
دکتر ن. واحدی
http://www.kayhanlondon.com/Pages/archive/khandaniha/N_Vahedi/02Dec2012.html
"...چندی پیش هم 16 نفر که نمی دانستند پریدن در دریای پرعمق تهیه یک منشور چه قابلیت هائی لازم دارد، ... برای مقایسه کار زبدگان با کار این عملگرایان بروید منشور کوروش را در بابل به دلیل آزادی یهودیان بخوانید که جمعی از دوستان متفکر و هوشمند ایرانی نیز آن را در سال 1980 در "مجله اندیشه ایرانی" چاپ نموده اند. این بیانیه که بن مایه حقوق بشر امروز است، نشان می دهد یک منشور چطور آغاز می شود و چگونه پایان می یابد. کاری که خودش یک"لِم" یا "راز" دارد. همین طور توجه کنیم که دست کم پس ازگذشت 33 سال از انقلاب اسلامی، آن هم به مدد چپ ها، باید این هموطنان "مانیفست مارکس" را که در سال 1848 در 5 فصل و در 20 برگ نوشته شده است بشناسند تا متوجه بشوند که در این 5 فصل چه آمده، چگونه آمده و چرا آمده تا یاد بگیرند با مردم و دشواری ها چطور می توان به طور شایسته روبرو شد. این دو منشور روح دارند. به دل می نشینند.
شما می توانید بگوئید "تفکر مارکس که شکست خورد". بله، ولی این مربوط می شود به یک ایدئولوژی در حالی که ما در اینجا در باره ساختار یک منشور سخن می گوئیم که امروز از دید فلسفی باید دارای سه بخش مربوط به هم باشد.
اما باید توجه داشت این سخنان که به ساختار سازی یا در اینجا نظم دادن به دنباله ای از اندیشه ها مربوط می شود یک مسئله است در حالی که خود اندیشه و دانائی هائی که آن را می سازند و جاذبه آنها در جامعه ایران مسئله دیگری می باشد. این هردو ولی با هم و در ...ادامه در بخش ۲
|