حزب مشروطه ايران
(لیبرال دموکرات)

 The Constitutionalist Party of Iran
(Liberal Democrat)
Armenia iraq Iran Turky Switzerland England Qatar Kuwait Sweden Norway Italy Canada Austrian France Holland Israel Denmark Belgium Germany United States of America
صفحه نخست چاپ برگشت
آزادی

November 18, 2009

چهارشنبه 27 آبان 2568 = November 18, 2009

ایمانوئل کانت
 

آزادی و قانون عمل نامشروط مستلزم یکدیگرند. من اکنون در این جا نه میپرسم که آیا این دو متمایز از یکدیگرند و نه آیا یک قانون نامشروط ، بیشتر آگاهی از عقل محض عملی نیست، و نه آیا این قانون ، همانند مفهوم مثبت آزادی است ، بلکه میپرسم آیا آگاهی ما از چیزی که به طور نامشروط ، عملی است، ازکجا، از آزادی یا از قانون عملی، پدید می‌آید؟

این آگاهی نمی‌تواند از آزادی به وجود آید ، که نه می‌توانیم بی درنگ از آن آگاهی یابیم ، چرا که مفهوم نخست آن آزادی منفی است ، ونه وجود آن را از تجربه نتیجه بگیریم، چرا که تجربه تنها قانون پدیده‌ها را، آن هم بر این پایه که ساز و کار طبیعت، کاملا متضاد با آن است ، به ما می‌آموزد.
بنابراین قانون اخلاق، که ما بی درنگ از آن آگاه می‌شویم ( به محض آن که ضوابط اخلاقی اراده را صورت بندی کردیم ) نخست بر ما آشکار میگردد و یکسره ما را به مفهوم آزادی می‌رساند، که عقل آن را اصل تصمیم گیری میداند و هیچ شرط حساسی نمی‌تواند حاکمیتی بر آن د اشته باشد، افزون بر آنکه کاملا مستقل از آن است ، اما آگاهی از قانون اخلاق چگونه میسر است؟ ما با مشاهده ضرورتی که عقل با آن ، قوانین اخلاقی را به ما تحمیل می‌کند ، می‌توانیم از قوانین عملی محض آگاهی یابییم همچنان که از اصول نظری محض آگاه می‌شویم.
مبنای مفهوم اراده محض در قوانین عملی محض است همانگونه که مبنای اگاهی از ادراک محض در اصول نظری محض است . اگر وابستگی واقعی مفاهیم ما در این باشد ، اگر اخلاقی بودن، نخست مفهوم ازادی را بر ما اشکار می سازد ، اگر در نتیجه عقل عملی با این مفهوم ، نخست مبتنی بر لاینحل ترین دشواری عقل نظری باشد که به همین سبب ان را دچار بزرگترین مخمصه ها می کند ، این همه از ملاحظات زیر بر می اید :
نظر به اینکه هیچ چیر را نمی‌توان ، بر اساس مفهوم آزادی ، در پدیده‌ها تبیین کرد، برعک ، ساز و کار طبیعت همیشه باید راهنمای آنها باشد و افزون بر این ، عقل محض اگر بخواهد در رشته علت‌ها به مرتبه نامشروط بودن دست یابد دچار تباینی می‌شود که عقل آن را غیر قابل درک می‌کند و حال آنکه ساز و کار طبیعت، دست کم برای بیان پدیده‌ها سودمند است، پس اگر قانون اخلاق همراه با آن عقل عملی مداخله نمی‌کرد و این مفهوم را بهما نمی‌قبولاند هرگز جسارت پیدا نمیکردیم که آزادی را وارد علوم کنیم، اما تجربه نیز موید همین سلسله مراتب مفاهیم در ماست.
فرض کنیم شخصی ضمن گفتگو درباره گرایش خود به لذت، تصدیق کند که اگر موضوعی برای لذت بردن و فرصتی برایش پیش‌اید امکان ندارد که بتواند در برابر آن ایستادگی کند: آیا اگر همین شخص، در برابر همین خانه‌ای که این فرصت را در آن به دست خواهد آورد چوبه داری برافراشته باشند تا او را بی درنگ پس از ارضای خواسته‌اش بدان آویزنند، بر گرایش خود غلبه نخواهند کرد؟
برای یافتن پاسخ او، نیاز به تجسس چندانی نیست، اما از او بپرسید اگر در موردی که شهریارش فرمانی باو دهد و او را تهدید به مرگ کند تا گواهی نادرستی علیه یک انسان شریف بدهد، که آن شهریار به بهانه‌ای ظاهرا موجه، خواهان نابودی اوست، آیا غلبه بر عشق، به زندگی خود را، هر اندازه این عشق شدید باشد، ممکن می‌داند؟
شاید جرات نکند اطمینان دهد که چنین خواهد کرد یا چنین نخواهد کرد، اما بی آانکه تردید کند خواهد پذیرفت که این کار برایش امکان دارد. بنابراین این گونه داوری خواهد کرد که میتواند کاری کند، زیرا آگاه است که باید چنین کند و بدینسان آزادی خود را، که اگر قانون اخلاق نبود از آن آگاهی نداشت می‌پذیرد.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
معرفی فرهنگی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
صفحه نخست   برگشت
به حزب مشروطه ایران خوش آمدید.
 
Welcome to The Constitutionalist Party of Iran (CPI)
Make irancpi.net you start page | Add irancpi.net in you favorites