خود فرخزاد بینی افراطی
شیر و خورشید و تاج
***** ۳ - این مبارزه برای نجات خاک است، برای نجات قانون است، برای نجات انسانها و انسانیت و مدنیّت است، برای نجات نجابت است، برای نجات فرهنگ و زبان و هویت ایرانی است، برای تبدیل هرج و مرج تحمیلی در تمام زمینهها به یک نظم ایرانی و ایرانی وار است، و برای نجات یک فرهنگ غنی دو هزار و پانصد ساله از دست بی فرهنگی تحمیل شده هزار و چهار صد ساله قرون وسطائی است، و برای نجات آینده... و و وها است... *****
اگر به رجال سیاسی زمان شاه و قبل از آن بنگریم و اگر به کًل جامعه بنگریم و با امروز ایران مقایسه کنیم - با تمام کشمکشها و دوستیها و دشمنیها اکثرا در یک چیز هم خوانی داشتند و آن رعایت نزاکت زبان و حتی فرهنگی؛ که بیش از هزار و چهار صد سال با بیفرهنگی یک قشر قرون وسطایی آغشته شده بود اما با این حال رعایت حداقل اخلاق را میکرد - و باز میدیدیم که با تمام درگیریها هم سیاستمدارن ما و هم جامعه از یک نجابتی برخوردار بود که حتی در بدترین شکل آن از آن نجابت اخلاقی عبور نمیکرد. و اگر کسی از آن نجابت عبور میکرد کًل جامعه در برابر آن از خود واکنش نشان میداد و بحث روز کشور میشد. در آن زمان حتی آن قشر که بعنوان پایینترین قشر جامعه محسوب میشد، هم در بر خورد با یکدیگر و هم در بر خورد با دیگران باز دیده میشد یک اصولی را خودشان رعایت میکردند و اکثرا زمان و مکان را، حال به هر دلیل، تشخیص میدادند. در واقع لات بازی و جلف بودن روش زندگی جامعه نبود. بلکه هر چه بیشتر با گذشت زمان جامعه از آن دوری میکرد.
|